top of page
Natuur reflecteert op kristalglas

Zo werkt COVISIE

Erwin Cafe_edited.jpg
Van draagvlak naar daadkracht

Ik geloof dat duurzame verandering in het onderwijs alleen mogelijk is als er écht draagvlak is. Als mensen zich herkennen in een visie, erin geloven, er enthousiast van worden en eigenaarschap voelen, ontstaat er ruimte voor beweging. Verandering slaagt pas wanneer die gedragen wordt door het team zelf – niet omdat het moet, maar omdat het klopt.

 

Daarom werk ik met teams aan visietrajecten die van binnenuit ontstaan. Vanuit inzichten die ertoe doen, met ruimte voor ieders stem en ervaring. Samen creëren we richting, energie en eigenaarschap. Niet omdat het ‘moet van bovenaf’, maar omdat het team er samen voor kiest.

Waarom het zo goed werkt?

Onderzoek bevestigt wat we in de praktijk ervaren: een visie heeft impact als die echt gedragen wordt. Een visie die gezamenlijk is ontwikkeld, zorgt voor samenhang in het handelen, versterkt de professionele cultuur en biedt houvast in tijden van verandering (Hargreaves & Fullan, 2012; Senge, 2006; Onderwijsraad, 2021).

 

Een gedeelde visie stimuleert dialoog, versterkt eigenaarschap en helpt teams om koers te houden. Het voorkomt losse initiatieven en maakt collectieve keuzes mogelijk. En juist die verbondenheid – tussen visie en praktijk, tussen mensen en idealen – is wat onderwijs sterker en betekenisvoller maakt. Mijn trajecten zijn hier volledig op ingericht: ik begeleid het hele team in een proces van betekenisgeving, reflectie en ontwerp. We maken ruimte voor verschillende stemmen, bouwen vanuit kracht en zorgen voor structuur én eigenaarschap. Zo ontstaat een visie die richting geeft én leeft.

Mijn aanpak

Visievorming volgens een doordachte methode op basis van Deep Democracy, Design Thinking en Appreciative Inquiry. Ik geloof dat de beste onderwijsideeën ontstaan wanneer je alle stemmen in een team serieus neemt, bouwt op wat al goed werkt en samen ontwerpt vanuit een helder doel. Daarom heb ik de krachtigste elementen van deze drie bewezen benaderingen samengebracht tot een eigen CoVisie methode. Deze heeft zich in de praktijk bewezen als bijzonder effectief voor visievorming en teamontwikkeling:

  1. Design Thinking: mensgericht ontwerpen
    We starten elk traject met het samen beter leren begrijpen van de belevingswereld van studenten, docenten en het werkveld. We gebruiken divergerende en convergerende werkvormen om tot inzichten te komen die aansluiten bij de praktijk. Dieper in het traject wordt het team uitgedaagd om vanuit gedeelde inzichten concrete en creatieve onderwijsconcepten te bedenken.

  2. Appreciative Inquiry: bouwen op kracht
    In plaats van te focussen op wat niet werkt, werk ik altijd vanuit de kracht van het team. Wat gaat er goed? Waar zijn jullie trots op? Wat willen jullie meer zien? Deze waarderende insteek zorgt voor energie, eigenaarschap en toekomstgerichtheid. Vanuit de sterke punten van het team bouwen jullie straks samen aan duurzame verandering.

  3. Deep Democracy: alle stemmen tellen
    In mijn sessies creëer ik een veilige ruimte waarin iedereen zijn of haar stem kan laten horen. Ik zorg voor een veilige anonimiteit voor iedereen, waardoor ideeën puur op hun inhoud beoordeeld worden, en niet op de hiërarchie van degene die ze inbrengt. Zo ontstaat er ook ruimte voor waardevolle afwijkende ideeën en benutten we de collectieve wijsheid van het hele team.

 

Wat ik aanbied: visietrajecten met impact

Ik begeleid teams bij het ontwikkelen van een gedragen onderwijsvisie. Mijn trajecten starten met een krachtige co-creatiesessie waarin we samen tot een sterke en compacte hoofdvisie komen. Deze hoofdvisie vormt het fundament. Vanuit daar worden één of meerdere vervolgsessies gepland waarin we het HOE beantwoorden: hoe brengen we de visie in praktijk? Welke afspraken maken we?

 

Wie doen er mee?

De sessies voer ik meestal uit met het gehele docententeam en de opleidingsmanager. Maar indien gewenst kunnen natuurlijk andere belangrijke stemmen worden toegevoegd zoals studenten, vertegenwoordigers uit het werkveld of directie. Zo ontstaat er een nog rijker en breder gedragen perspectief.

Het resultaat? 
Een breed gedragen onderwijsvisie met concrete en realistische afspraken. Maar vooral een team dat eigenaarschap voelt over de koers die het samen heeft gekozen. Onderwijsverandering wordt niet opgelegd, maar die ontstaat van binnenuit.

Samen bouwen we aan onderwijs dat raakt, werkt én verbindt.

Ervaring

  • Innovatie Coach onderwijs – visietrajecten, verandering & co-creatie

  • Sterk in verbinden, structureren en begeleiden van duurzame verandering

  • Ervaring als ondernemer, uitvinder en startup founder binnen diverse vakgebieden: onderwijs, medisch-technisch, digitale transitie gemeenten, woningmarkt, maritiem en ergonomische hulpmiddelen.

  • Auteur diverse octrooien

  • Advisering medisch specialisten (Orthopedische Chirurgie)

Kwalificaties

  • Master of Education (MEd)

  • Bachelor of Engineering (BEng)

  • Gecertificeerd Scrum Master & Product Owner

  • Verschillende wetenschappelijke publicaties 

  • Meerdere octrooien op naam

  • Finalist Herman Wijffels Innovatieprijs

Contact

Erwin de Wekker MEd

telefoon: (+31)6 33 97 99 69

mail: erwin@covisie.nl

Amsterdam 2025

bottom of page