
Onderwijsvisie op maat
Een goede visie verdient het om tot leven te komen in de dagelijkse praktijk. In mijn trajecten staat daarom het team centraal. In elke sessie verzamelen we gedurende drie uur essentiële input uit het team: ervaringen, overtuigingen en ideeën over goed onderwijs. Zo ontstaat niet alleen een inspirerend visiedocument, maar vóóral een proces waarin teamleden zich herkennen, zich gehoord voelen en gemotiveerd zijn om de visie ook écht uit te dragen. Na elke gezamenlijke sessie wordt de opgehaalde input zorgvuldig uitgewerkt tot een compact, krachtig en bruikbaar eindresultaat. Dat maakt deze investering méér dan de moeite waard.
Traject 1: Kernvisie Onderwijs
Vanuit de kennis en ervaring van jouw opleidingsteam ontwikkelen we een krachtige, heldere en sterk gedragen Kernvisie. Het proces is gefundeerd door de meest effectieve principes uit design thinking, appreciative inquiry en deep democracy. Vanuit co-creatie zorgen we ervoor dat elk teamlid zich betrokken voelt en achter de visie staat. We onderzoeken jullie actuele context, formuleren een inspirerende toekomstambitie en benoemen jullie unieke kracht en identiteit.
Het resultaat: een compacte visie dat tot 5 jaar richting geeft aan jullie onderwijs én zich uitstekend leent om zichtbaar gemaakt te worden in de opleiding: bijvoorbeeld in studiegidsen, digitale leeromgeving, opleidingspresentaties, kwaliteitsdocumenten of op de muren van het klaslokaal. Dit zorgt ervoor dat de kernvisie écht geleefd wordt.
Traject 2: Kernvisie + Visie naar Praktijk
Met een krachtige en gedragen Kernvisie ligt er een stevig fundament. In dit vervolgtraject bouwen we daarop voort en brengen we de visie samen tot leven in de onderwijspraktijk.
In een interactieve sessie van circa 3 uur buigen we ons over een aantal vooraf gekozen onderwijsthema’s. Via co-creatie maken we de vertaalslag van visie naar actie: hoe geven we deze visie concreet vorm in ons dagelijks handelen?
Iedereen levert eenvoudig input via laptop of telefoon. De sessie resulteert in compacte, heldere afspraken waar het hele team achter staat — direct toepasbaar in de klas én bruikbaar voor teamontwikkeling.
Het resultaat: Een gedragen kernvisie met een krachtig en praktisch visiedocument dat richting geeft én motiveert om direct samen in beweging te komen.
Traject 3: Kernvisie + 2 X Visie naar Praktijk
Wanneer je de visie nog steviger wilt verankeren in de praktijk, biedt dit traject extra ruimte en verdieping. We bouwen verder op de reeds gedeelde Kernvisie en gaan in twee verdiepende sessies aan de slag met meerdere onderwijsthema’s.
In elke sessie (circa 3 uur) verkennen we vanuit verschillende perspectieven hoe de visie vorm krijgt in het handelen van het team. We maken samen keuzes die direct toepasbaar zijn in lessen, begeleiding en samenwerking.
Het resultaat: Een gedragen kernvisie met een dubbel krachtig praktijkgericht document dat zorgt voor nog meer duidelijkheid, eigenaarschap én beweging in het team. Zo wordt de kernvisie niet alleen gedeeld, maar zijn er ook direct handvatten om het goed uit te voeren.
De Visie naar Praktijksessies leveren afspraken op die meteen toepasbaar zijn in het onderwijs. We werken met een interactieve tool waarmee alle teamgenoten eenvoudig via laptop of telefoon input kunnen leveren. Alles wordt zorgvuldig uitgewerkt tot bruikbare documenten die richting geven aan onderwijspraktijk en teamontwikkeling.
* Voorbeelden van essentiële onderwijsthema's
Persoonlijk leiderschap:
o Hoe we studenten leren om bewust keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen
o Hoe we eigenaarschap en initiatief stimuleren
o Hoe we ruimte geven voor zelfsturing en reflectie
Professionele ontwikkeling:
o Hoe oefenen we vakmanschap, sociaal gedrag en beroepshouding bij studenten
o Hoe leren we studenten te reflecteren op groei in theorie én praktijk
o Hoe ondersteunen we netwerkontwikkeling en professionele identiteit
Eigen leerroute:
o Hoe bieden we flexibiliteit binnen kaders
o Hoe we studentgericht begeleiden en monitoren
o Hoe we keuzemogelijkheden en persoonlijke leerdoelen inbouwen
Samenwerking met het werkveld:
o Hoe verkrijgen we actuele samenwerking met bedrijven
o Hoe verzorgen we een structurele praktijkkoppeling naar lessen
o Hoe we zorgen voor actieve betrokkenheid van werkveldpartners
Leeromgeving en didactische aanpak:
o Hoe creëren we een veilige en foutvriendelijke leeromgeving
o Hoe stimuleren we nieuwsgierigheid en kritisch denken
o Hoe bevorderen we autonomie en eigenaarschap
Teamontwikkeling en docentrol:
o Hoe we pedagogisch en didactisch versterken
o Hoe verbeteren we kennisdeling binnen het team
o Hoe borgen we persoonlijke aandacht en verbondenheid
Met deze trajecten geef je jouw team helderheid, eigenaarschap en concrete handvatten voor inspirerend, effectief en gedragen onderwijs.
